* Interviu cu Olesea Duman, director Centru Webhelp România, punct de lucru Galaţi
Olesea Duman reprezintă modelul de director care a ajuns coordonator de centru cu peste 200 de angajaţi, după ce a trecut prin toate etapele dezvoltării într-o companie. De 11 ani activează în cadrul Webhelp România, ocupând funcţii diferite şi ajungând astăzi să coordoneze, în calitate de director de Centru, echipe de tineri aflaţi de cele mai multe ori la primul loc de muncă, proiecte de anvergură internaţională şi afaceri cu o cifră de rulaj importantă pentru piaţa de business românească.
Reporter: Cine este Olesea Duman şi cum a ajuns în România?
Olesea Duman: M-am născut în Republica Moldova, am urmat liceul româno-francez „Gheorghe Asachi” din Chişinău şi am făcut parte din generaţia „test” a societăţii de atunci: prima promoţie care nu a mai fost promovată la rang de „pionier”; care a învăţat caracterele latine (ore particulare, după orele tradiţionale de la şcoală), chiar dacă oficial în şcoală învăţam limba moldovenească scriind cu caractere chirilice; care a ieşit în Piaţa Marii Adunări Naţionale din Chişinău, alături de părinţi şi profesori, ca să strige „Vrem independenţă!”, „Vrem limba română!” şi să ceară unirea Basarabiei cu Ţara-mamă; care a susţinut pentru prima dată examenul de bacalaureat în Moldova.
Prin prisma experienţelor pe care le trăisem deja şi în vederea oportunităţilor pe care le întrevedeam, pentru dezvoltarea mea personală şi profesională, am decis să urmez facultatea în România. Am ales Galaţiul atât pentru specializarea care prezenta interes pentru mine („Tranzacţii Internaţionale”, din cadrul Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi, Facultatea de Studii Economice şi Administrative), cât şi din motive geografice (mai aproape de casă).
Reporter: Ce v-a îndemnat să rămâneţi şi cum aţi resimţit primii paşi în carieră?
Olesea Duman: În 2002, după finalizarea facultăţii, se conturau câteva opţiuni pentru mine: să revin în Moldova, să rămân în România sau să plec în străinătate, fiecare opţiune cu avantajele şi dezavantajele sale. Am optat să rămân aici şi să-mi încep cu adevărat aşa-zisa „viaţă profesională”, căci termenul de „carieră” a început să fie utilizat mult mai târziu.
Încă din liceu şi din timpul facultăţii am avut diferite colaborări (scriam articole în presa din Chişinău, făceam traduceri, participam la sondaje de opinii, făceam meditaţii cu elevi mai mici), dar primul meu job adevărat, ocupat după un proces de recrutare elaborat desfăţurat la începutul anului 2003, a fost de consilier clienţi la SC Softwin SRL, partener local al Webhelp-ului în acel moment. Jobul presupunea să oferim asistenţă în limba franceză utilizatorilor de abonamente Internet (servicii prestate de clientul nostru din Franţa) şi am crezut iniţial că va fi o activitate temporară, până îmi găseam un job legat de domeniul studiilor. Uşor-uşor, m-a fascinat Internetul şi activitatea legată de acesta şi, fiind la începuturile sale, am întrevăzut reale oportunităţi de evoluţie pentru acest domeniu, deci implicit şi pentru mine.
Pentru ca era vorba totuşi de o poziţie „entry level”, nivelul salarial nu îmi permitea acoperirea tuturor nevoilor generate de un regim de viaţă pe cont propriu, astfel încât a trebuit să găsesc o oportunitate de a-mi spori veniturile. Aceasta s-a concretizat într-un post de economist la SC Romtrans SA, începând cu august 2003, activitate desfăşurată concomitent cu cea de la Softwin. Eram „mezina” colectivului, protejată de colegii mai în vârstă, dar care a adus un suflu de energie şi veselie echipei, mereu punând întrebări şi căutând răspunsuri, pentru a potoli setea de cunoaştere şi curiozitatea specifică vârstei şi debutului profesional. Am „furat” de la fiecare coleg tot ce am considerat că mă va ajuta în dezvoltarea mea profesională. Astfel, pentru 18 luni am avut două joburi full-time, adică 16 ore de muncă pe zi (dimineaţa economist la Romtrans şi după-amiaza consilier clienţi la Softwin, pentru Webhelp), o perioadă care a consolidat baza personalităţii mele de astăzi.
Schimbările cauzate de contextul economic nefavorabil, coroborate cu setea de noi provocări şi cu oportunitatea de evoluţie care s-a ivit la Softwin, m-au determinat să renunţ la postul de economist şi să accept noul challenge – postul de manager de echipă. A urmat apoi poziţia de manager de proiect, iar din 2006, am acceptat o nouă provocare, şi anume poziţia de director Centru Galaţi, cu toate responsabilităţile pe care le implică aceasta din punct de vedere al procesului de recrutare, integrare şi administrare personal: financiar, administrativ şi achiziţii, producţie şi calitatea serviciilor.
Reporter: Este greu pentru o femeie să obţină rezultate în mediul de afaceri românesc?
Olesea Duman: Cred că astăzi este destul de greu să obţii rezultate în general, în mediul de afaceri românesc, în contextul actual economic şi geopolitic, naţional şi mondial. Cred, de asemenea, că legat de afaceri, femeia are nişte atuuri de partea sa: în primul rând intuiţia; după care e vorba de motivaţia pentru succes, mai ales într-un mediu „al bărbaţilor”; capacitatea sa de organizare şi atenţia la detalii; spiritul autocritic care o ajută să se perfecţioneze permanent.
Reporter: Ce ingrediente ale succesului aţi identificat în cariera dumneavoastră de peste zece ani?
Olesea Duman: În primul rând, cred că trebuie să ştii foarte clar ce-ţi doreşti şi unde îţi doreşti să ajungi, deci să-ţi stabileşti un obiectiv; să fii perseverent, determinat şi foarte organizat în ceea ce priveşte drumul spre realizarea acestuia; să ai capacitatea de a te adapta ori de câte ori o cere contextul şi, nu în ultimul rând, să profiţi de şansa care ţi se oferă, atunci când ţi se oferă.
Reporter: Ce este Webhelp? Cum îi ajută pe tineri să se dezvolte un loc de muncă precum cel de la Webhelp?
Olesea Duman: Webhelp este un grup francez, specializat în outsourcing-ul relaţiei client, care are peste 22.000 de salariaţi, 45 de centre de contact în Franţa, România, Maroc, Marea Britanie, Belgia, Olanda, Surinam, Algeria, Africa de Sud şi Madagascar. Webhelp a fost clasat pe locul 1 în topul celor mai dinamice 500 de companii din Europa de către BusinessWeek. Infrastructura de înaltă capacitate şi fiabilă, atenţia pentru calitatea serviciilor şi politica de resurse umane poziţionează Webhelp în topul celor mai importante companii la nivel european.
În România, Webhelp este prezent în Bucureşti, Galaţi şi Ploieşti, având în jur de 1.400 de salariaţi în cele trei oraşe şi importante planuri de creştere şi dezvoltare pentru următoarea perioadă.
Webhelp caută în special cunoscători de limbi străine care să poată comunica cu utilizatorii ori partenerii clienţilor, să redacteze oferte comerciale, să gestioneze reputaţia online şi pe reţelele sociale sau să administreze pagini web.
Asumându-ne rolul de formator, investim în salariaţi, îi ajutăm să se dezvolte, demonstrându-le că experienţa lor la Webhelp nu trebuie să rămână temporară, ci se poate transforma într-o colaborare de lungă durată.
Reporter: De câte ori v-aţi fi dorit să fiţi bărbat?
Olesea Duman: Niciodată. Sunt mândră că sunt femeie, iar să mă descurc şi să obţin rezultate în aşa-zisa „lume a bărbaţilor” reprezintă un challenge în sine.
Reporter: Aţi avut vreodată impresia că veţi claca? Că nu mai puteţi? Cine v-a fost alături sau ce v-a ajutat să o luaţi de la capăt?
Olesea Duman: Da, de câteva ori şi sunt convinsă că vor mai fi astfel de situaţii. Cred că în asta şi constă diferenţa între persoanele care obţin şi cele care nu obţin rezultate: puterea şi capacitatea de a te aduna, de a te „reconfigura” şi de a o lua de la capăt sau de a continua; de a-ţi depăşi limitele. De fiecare dată, alături mi-au fost partenerul de viaţă, familia şi prietenii apropiaţi. Profit de această ocazie şi le mulţumesc pentru că există în viaţa mea şi pentru suportul necondiţionat oferit.
Reporter: V-a lipsit până acum curajul de a o lua de la capăt, atunci când aţi simţit că ceva nu merge în direcţia bună ?
Olesea Duman: Nu mi-a lipsit curajul, dar trebuie să recunosc că nici nu am fost pusă în situaţia de a o face de prea multe ori până acum. Sunt convinsă că, dacă situaţia ar cere-o, aş face-o fără ezitare, cântărind înainte, foarte bine, toate consecinţele posibile (ca în şah). Vreau să subliniez că, în general, din ce am remarcat în jurul meu, femeile au o capacitate mai dezvoltată de a tolera şi a răbda, de a fi înţelegătoare şi de a „da credit”, însă, atunci când se umple paharul, devin ferme şi radicale, iau decizii care pot schimba totul chiar şi la 180°, având ca unic obiectiv identificarea direcţiei bune.
Reporter: Aveţi pasiuni? Mai aveţi timp pentru pasiuni?
Olesea Duman: Da, am câteva şi încerc să-mi fac timp pentru ele, mai ales că au aportul lor de diversitate în viaţa mea. Mă pasionează lectura şi călătoriile, îmi place să descopăr oameni, locuri şi lucruri noi. Cochetez cu fabricarea cosmeticelor naturale şi lucrez chiar la un plan pentru a trece la nivelul următor: de a dezvolta şi transforma într-un business acest hobby.
Reporter: Ce i-aţi spune unei femei care doreşte să îşi înceapă propria afacere?
Olesea Duman: Să aibă curajul de a încerca; să aibă putere pentru a depăşi obstacolele şi a face faţă dificultăţilor; să aibă încredere în forţele proprii; să nu-şi ignore intuiţia şi să-si urmeze visul! Nu este greu să construieşti propria afacere de la zero. Este foarte greu! Dar şi satisfacţiile sunt pe măsură!
Reporter: Aţi făcut sacrificii pentru a vă putea dedica profesiei?
Olesea Duman: Nu poţi obţine rezultate fără sacrificii. În cazul meu, a fost vorba, în primul rând, de timpul liber pe care nu l-am petrecut alături de partenerul de viaţă, de familie şi prieteni, fie că era vorba de seri, weekend-uri sau chiar sărbători. Dar încerc să recuperez atunci când am ocazia şi să mă revanşez pentru înţelegerea de care au dat dovadă şi pentru care, repet, le sunt profund recunoscătoare.
Bun, am înțeles că la WebHelp se plătea la minimul pe economie cu tot cu bonuri. (Poate că acum, ca directoare, Olesea a reparat acest… neajuns. Sper deși nu cred…) Dar și la Romtrans tot așa, de mai era nevoie să lucreze și la WebHelp simultan?!…