La sediul StartUp Smart Hub, de pe strada Brăilei nr 3, a avut loc, marţi, lansarea Proiectului „Diaspora Invest”, prin care este încurajat spiritul antreprenorial al românilor plecaţi la muncă în străinătate, cărora li se oferă şansa de a se întoarce în România pentru a demara propria afacere.
Vor fi incluşi în proiect 250 de români care locuiesc în diaspora, în oricare ţară, nu numai în state ale Uniunii Europene şi au peste 18 ani. În prima parte a proiectului, aceştia vor participa la cursuri online de antreprenoriat, după care îşi vor putea înscrie propriul business-plan într-un concurs de idei de afaceri. În urma selecţiei planurilor de afaceri, 30 de beneficiari vor primi finanțări start-up, în valoare de câte 177.000 lei fiecare, adică aproximativ 40.000 de euro, pentru demararea propriei afaceri.
Un proiect cu obiectiv ambiţios: revenirea în ţară a românilor din diapora
Proiectul este implementat de Centrul de Dezvoltare SMART Galaţi, Patronatul Tinerilor Întreprinzători din Regiunea Sud-Est și Liga Studenților Români din Străinătate şi este finanţat prin Programul Operațional Capital Uman, Axa prioritară 3: Locuri de muncă pentru toţi, Obiectivul specific 3.7: Creșterea ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil nonagricol din zona urbană.
“Diaspora Invest este un proiect ambiţios aş spune eu, un proiect în care ţintim românii din diaspora, în sensul că dorim să îi atragem să vină înapoi în ţară. Acesta este scopul programului. Proiectul este un parteneriat între Centrele de Dezvoltare Smart, ca lider de parteneriat, Patronatul Tinerilor Întreprinzători din Regiunea Sud Est şi Liga Studenţilor Români din Străinătate. E un parteneriat care ne leagă în acest proiect pentru 3 ani”, a declarat Iulian Cazacu, preşedintele Asociaţiei Centrul de Dezvoltare Smart.
Cum poate fi obţinută o finanţare de 40.000 de euro pentru demararea afacerii
Preşedintele Patronatului Tinerilor Întreprinzători din Regiunea Sud-Est, Radu Oprea, a explicat care vor fi etapele implementării proiectului. Concret, vor fi trei etape principale. În prima etapă va avea loc selectarea celor 250 de beneficiari, vor fi organizate cursurile de antreprenoriat, dar şi competiţia ideilor de afaceri, în a doua etapă, de mentorat, vor fi demarate cele 30 de afaceri selectate, iar în cea de a 3-a etapă, adică în ultimele şase luni ale derulării proiectului, va fi monitorizată derularea celor 30 de afaceri.
Cele 12 luni ale primei etape vor fi cele mai importante, pentru că presupun pregătirea viitorilor antreprenori pentru demararea propriei afaceri şi selectarea celor 30 de idei de afaceri câştigătoare.
“Este primul proiect pe care îl implementăm pentru românii din diasporă, însă noi finanţări am mai acordat în sistemul pe care îl vom implementa în acest proiect. Proiectul Diaspora Invest are 36 de luni. În primele 12 luni vom recruta grupul ţintă, care este format din români care trăiesc în diaspora. Vom face cursuri de antreprenoriat, care se vor desfăşura online pe site-ul nostru, diasporainvest.ro. Cursurile sunt obligatorii. Vom aduce formatorii cei mai buni. Pot să vă spun că unul dintre formatori este Ştefan Popa, managerul de la Agress, care în Galaţi are o poveste frumoasă, pornind de la zero şi reuşind să facă performanţă. Avem grijă să aducem o calitate cât mai înaltă a cursurilor, dar mai ales a ideilor de afaceri.
În aceste 12 luni vom organiza şi concursul de idei de afaceri. În urma acestui concurs, vor fi selectate 30 de idei de afaceri. Pentru asta vom desemna o comisie de evaluare a planurilor de afaceri care va fi formată dintr-un reprezentant al mediului bancar, un reprezentant al patronatelor şi un antreprenor de succes. Ei vor decide care vor fi câştigătorii finanţărilor de minimis”, ne-a declarat Radu Oprea.
Noii antreprenori vor fi ajutaţi la confruntarea cu birocraţia din România
După perioada de mentorat, selectarea planurilor de afaceri şi acordarea finanţărilor, cei 30 de antreprenori vor fi ajutaţi să îşi demareze afacerile. “După cele 12 luni va urma o perioadă de un an şi jumătate în care noi îi ajutăm pe cei 30 de beneficiari să implementeze planul de afaceri. În primul rând, grija noastră este să primească banii, să realizăm deconturile fără probleme, pentru că suntem siguri că ei nu sunt obişnuiţi cu birocraţia din România şi cineva trebuie să îi ajute. Urmează o perioadă de monitorizare a sustenabilităţii afacerilor, încă şase luni, timp în care îi lăsăm puţin pe picioarele lor”, a mai precizat preşedintele Patronatului Tinerilor Întreprinzători din Regiunea Sud-Est.
Condiţii de participare la proiect
Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească beneficiarii finanţărilor sunt să aibă vârsta de peste 18 ani şi cetăţenia română, să aibă domiciliul în una din cele 7 regiuni de dezvoltare mai puțin dezvoltate ale României şi să facă dovada faptului că au avut reşedinţa în altă ţară pentru o perioadă de cel puţin 12 luni înaintea înscrierii în proiect, dar şi să dezvolte o activitate non-agricolă în mediul urban şi să facă dovada unei experienţe anterioare ca antreprenor sau experienţă în domeniul în care vrea să îşi deschidă afacerea.
Un sfat: e mai bine să încerci o afacere în domeniul producţiei
Toate finanţările pentru start-up-uri se bazează pe o grilă de punctaj. Dacă faci producţie, poţi să obţii 100 de puncte. Dacă vrei o activitate în servicii, nu mai scoţi 100 de puncte, obţii mai puţine şi şansele scad. „În proiectul acesta noi vrem să alegem calitativ ideile de afaceri, nu să oferim finanţările în baza unei grile de punctaj. Vom avea o metodologie transparentă, care va fi publică, pe site-ul nostru, www.diasporainvest.ro”, a adăugat Radu Oprea.
Obligaţii după obţinerea finanţării şi demararea afacerii
Condiţiile puse celor care obţin finanţare şi îşi demarează propria afacere în baza finanţării obţinute sunt ca timp de trei ani să nu închidă afacerea şi să nu vândă echipamentele cumpărate cu banii obţinuţi din finanţare şi să menţină doi angajaţi pentru o perioadă de cel puţin 6 luni.