Denumirea îi provine de la numele studentului a cărui lucrare de licenţă este. MIPA deci, vine de la Mirel Pămînt (anul IV, Facultatea de Inginerie) şi va fi o maşină autonomă, inteligentă, fără volan, care va putea ajunge singură la o anumită destinaţie, fără a fi telecomandată.
Deocamdată, MIPA este la stadiul de caroserie, absolut orice lucru realizat fizic pe ea fiind proiectat anterior pe calculator. Este foarte uşoară, cântărind cu totul cam 75 de kilograme, dar poate transporta 2 tone şi rezistă inclusiv la şocuri sau la impact. La anul, maşina va fi completată cu motor, transmisie, senzori pentru vederea artificială şi va deveni deschizătoarea unei tradiţii. Asta pentru că, după cum ne-a spus as.dr.ing. Florin Bogdan Marin, – Cercul ştiinţific studenţesc de Informatică Aplicată în Ingineria Materialelor din cadrul Facultăţii de Inginerie a Universităţii „Dunărea de Jos” Galaţi va realiza în fiecare an câte o maşină, botezată de fiecare dată după numele unui alt student.
„Caroseria este construită şi proiectată sută la sută de către studenţi. Exceptând roţile şi fuzetele, care au fost luate second-hand, absolut totul este proiectat de către studenţi, şasiu, caroserie, bord. Iar o parte din elementele caroseriei sunt proiectate pentru diploma de licenţă pe care o va susţine studentul Mirel Pămînt, astea incluzând elementele de răcire a frânelor, habitaclul. El a studiat habitaclul, rezistenţă, încărcări statice şi dinamice, determinarea modurilor proprii pentru a nu intra în rezonanţă cu alte elemente, aerodinamica părţii de caroserie care a fost construită şi modul de răcire a frânelor”, ne-a spus as.dr.ing. Florin Marin.
Deşi sunt în anul I, câţiva studenţi şi-au început licenţa încă de acum pe această maşină şi vor studia alte elemente, care vor fi adăugate la anul.
„Dorim să o facem autonomă. Fiind dotată cu anumiţi senzori şi cu vedere artificială, va fi capabilă să găsească drumul într-o parcare către o zonă unde va fi chemată. Şi va fi nu telecomandată, ci autonomă, adică singură, inteligent, va ajunge la o anumită destinaţie. Bineînţeles, dacă drumul este blocat sau vor exista alte probleme, va cere ajutor, să zicem aşa. Noi vrem să facem maşina asta fără volan, tocmai ca să arătăm că ea este capabilă să ia decizii singură. În acest moment, ea este doar o caroserie şi la anul va fi automatizată. Am început deja să construim sistemul de senzori, dar nu am avut pe ce să testăm”, a completat coordonatorul proiectului MIPA.
Mirel Pămînt: 4 ani de muncă
L-am întrebat pe autorul lucrării de licenţă, Mirel Pămînt, cum a fost să lucreze la un astfel de proiect şi dacă a făcut un calcul al orelor de muncă ce i-au fost necesare până acum.
„În primul rând, am acumulat destul de multe informaţii din domeniul acesta al ingineriei. Datorită acestui grup, am putut să realizez această caroserie împreună cu toţi colegii. Am pus în practică ceea ce am învăţat în internship-ul de la Renault.
Datorită ideii domnului profesor, am pornit mai întâi pe un habitaclu, apoi am zis să facem caroseria totală. Am mai greşit, dar învăţăm din greşeli, este primul model şi eu zic că la următorul va fi mult mai bine şi pe acesta îl vom face unul mai bun, prin adăugarea motorului şi a altor componente. Am primit ajutor din partea colegilor mai mici. Când eşti în grup, reuşeşti. Când eşti singur, nu prea cred că ai şanse.
Numai cu grupul cred că sunt 200-300 de ore de muncă, la care se adaugă internshipul de 6 luni şi 2 săptămâni de la Renault, plus anii trecuţi de întâlniri în grupul ştiinţific şi celălalt internship, de la ArcelorMittal… Sunt 4 ani de muncă, până acum”, ne-a spus Mirel Pămînt.
Au fost proiectate mai multe variante
Absolut tot ce a fost realizat fizic pe MIPA a fost simulat înainte pe calculator. De exemplu, Mirel a proiectat mai multe variante de caroserii, fiind aleasă o variantă care să respecte anumite condiţionalităţi, cum ar fi costul (o componentă deloc de neglijat), problemele tehnologice (pentru că nu toate suprafeţele pot fi realizate cu mijloacele cercului nostru ştiinţific studenţesc) şi dimensionarea maşinii.
Maşina are 3,20 metri lungime şi este construită din materiale compozite: fibră de sticlă, fibră de carbon, aluminiu, lemn şi plastic. Habitaclul a fost proiectat să transporte 2 tone în condiţii extrem de dinamice, rezistând inclusiv la şocuri, deşi el are 45 de kilograme. Iar toată caroseria cântăreşte aproximativ 75 de kilograme.
Spuneam mai sus că nu trebuie deloc neglijat costul unui astfel de proiect. „Din punct de vedere financiar, cea mai grea parte o reprezintă motorul, transmisia şi încercăm să găsim nişte soluţii cât mai ieftine. În principal, eu am susţinut financiar realizarea proiectului şi diferite cunoştinţe mi-au dat diverse componente, deci niciun student nu a adus absolut niciun ban de acasă”, a încheiat coordonatorul proiectului, Florin Marin.
Întreaga echipă MIPA
În final, iată componenţa întregii echipe care a lucrat la proiectul MIPA în cadrul Cercului ştiinţific studenţesc de Informatică Aplicată în Ingineria Materialelor din cadrul Facultăţii de Inginerie, sub coordonarea as.dr.ing. Florin Bogdan Marin:
– Mirel Pămînt (anul IV)
– Andrei Sârbu (I)
– Alexandra Bucur (master I)
– Florin Pricopi (I)
– Mădălin Deacu (III)
– Cătălin Solomon (IV)
– Ioan Tărăbuţă (IV)
– Bogdan Pârţilă (I)
„Selecţia studenţilor membri ai cercului a fost una extrem de dură, cu mai multe teste, în principal cele de utilizare a calculatorului. Iar odată intraţi în cercul ştiinţific, aceştia nu mai sunt studenţii mei”, a mai spus coordonatorul Florin Bogdan Marin.