Ce pune bețe-n roate administrațiilor locale? (4) De ce merg mai repede lucrurile la privat decât la stat?

În încercarea de a clarifica și o altă cauză a „bețelor în roate” cu care se confruntă cei care conduc instituții din administrația publică locală, vom aborda și problema promptitudinii cu care se mișcă lucrurile în administrație.

Vezi și:

Ce pune bețe-n roate administrațiilor locale? (3) „Tona de maculatură”. De ce nu lucrează funcționarii în format electronic?

Unii dintre cei care conduc instituții publice provin din mediul privat, unde au demonstrat că se pricep cum să rezolve rapid orice situații, indiferent dacă este vorba de realizarea unei investiții sau soluționarea unei situații de criză. În administrație nu au dovedit aceeași eficiență.

Este evident că la aceleași echipe, cu aceeași calitate a resurselor umane, lucrurile se mișcă mai repede la firmele cu capital privat decât în instituțiile statului.

Potrivit primarului Brăilei, Marian Dragomir, la firmele cu capital decizia luată rapid pune în mișcare investițiile: „Eu vin din mediul privat, am lucrat într-o societate multinațională și când ne hotăram să facem o investiție, consiliul de administrație din Germania ne aproba foarte repede și nu aveam aceste întârzieri”.

Ce pune bețe-n roate administrațiilor locale? (2) De frica abuzurilor, o protecție exagerată pentru funcționari

La stat se întâmplă ca decizia cu privire la o investiție să fie încetinită, amânată, de aprobările suplimentare. Primarul Brăilei are și un exemplu: „S-a mai introdus pe vremea Guvernului Cioloș obligativitatea de a se aproba indicatorii tehnico-economici în consiliul local. Și mai avem o procedură suplimentară și mai pierdem astfel destul de mult timp”.

Legislația stufoasă a creat interdependențele între instituțiile statului

Ne dorim este ca în administrație lucrurile să se miște mai repede, să primim un răspuns mai repede, nu în 30 de zile, cât spune legea și pe email, nu prin poștă. Teoretic se poate, practic este imposibil. Sistemul birocratic este construit, structurat, încremenit, printr-o legislație stufoasă, care a creat o sumedenie de interdependențe între instituțiile statului.

Din punctul de vedere al președintelui Consiliului Județean (CJ) Galați, Costel Fotea, o mare problemă este legislația stufoasă, care impune până la detalii nesemnificative algoritmul rezolvării unei probleme administrative.

„Administrația este grea, dar dacă ai reușit să o înțelegi și ai echipă cu care să lucrezi, merge. Din păcate, ajungi la un moment dat să depinzi de alții. În administrația publică depinzi foarte mult de alte instituții, tot ale statului, și nu poți să parcurgi pașii atât de repede cât ți-ai dori.

Spre exemplu, pe bună dreptate, un cetățean se întreabă ”domnule, de ce eu la privat pot?”, pentru că el nu a lucrat niciodată la stat. Văzând că lucrurile merg cu atâta rapididitate la privat, vine și spune ”Eu am vrut ieri să-mi cumpăr bicicletă, mi-am cumpărat bicicletă, la tine dacă ai vrut să îți cumperi bicicletă ți-a luat 6 luni, pentru că ești incompetent!”.

Ce pune bețe-n roate administrațiilor locale? (1) Legea Achizițiilor, contestatarii de meserie, riscul preţului celui mai scăzut

Nu pentru că sunt incompetent, ci pentru că legislația încă este foarte stufoasă. Uitați-vă ce înseamnă să depui un proiect cu finanțare europeană în Polonia și ce înseamnă să depui un proiect în România. Noi legislație avem în România, chiar foarte multă, numai că e foarte stufoasă și cu cât lucrurile sunt mai complicate, cu atât merge și administrația mai greu”, a concluzionat Costel Fotea.

Don't be selfish, share it on...Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest

Postați un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*