Un brand al Galațiului, afacere de succes în Maramureș. Săpunul „Cheia” se vinde la Londra cu 14 lire sterline bucata

deschidereUn brand al Galațiului, o marcă renumită – săpunul „Cheia”, înregistrată de Lipa Braustein, care își înființa la Galați o fabrică de lumânări și săpun, a devenit în ultimii 4-5 ani afacerea de succes a unui investitor din Maramureș, „Cheia” devenind un produs de lux în Germania, Franţa, Elveţia, Norvegia, Spania, Italia, Anglia şi Irlanda, mai nou intrând și pe piețele din Australia și Noua Zeelandă.

Istoria mărcii „Cheia” la Galați

Marca săpunului „Cheia” a fost înregistrată  de Lipa Braustein, care, după cum  relatează istoricul Tudose Tatu în volumul „Istoria trudită a fabricilor uitate”, pe 3 martie 1866 solicita aprobarea Primăriei Galați pentru înființarea pe str. Traian, nr. 21-23, a unei fabrici de lumânări pe bază de stearină și care în 1901 și-a extins afacerea, trecând și la producția de săpun.

Fabrica de lumânări avea în jurul anului 1900 un număr de 60 de angajați și producea, în anii de avânt economic, până la 900.000 de kilograme de lumânări. În rest, producția era de 400.000 kg/an.

Între 15 iulie 1891 și 12 iunie 1892, fabrica „Lipa Braustein” și-a schimbat numele în „Apollo Karzen Fabrik”.

foto 1În 1901, este adăugată și secția de fabricare a săpunului, la noul sediu, de pe strada Beldiman (Științei) nr. 42. Fabrica își schimbă iarăși numele, devenind „Apollo SAR”.

Producția anuală a fabricii era de 1.200 tone de săpun, principalele sortimente fiind săpun românesc, săpun rusesc marmorat și săpun de Marsilia. În 1908, fabrica avea 80 de muncitori, fiind condusă de Lipa Braustein, ajutat de câțiva funcționari.

Fabrica de lumânări de pe strada Traian își continua activitatea, cu o producție anuală de 400.000 kilograme.

În anul 1922, fabrica și-a schimbat denumirea în „Apollo SA”, devenind societate pe acțiuni, denumire sub care a funcționat și după naționalizarea din iunie 1948, dar și după 1990, când a pierdut competiția cu marile firme producătoare de detergenți și săpun care au intrat pe piața românească.

În 1901, când și-a înființat fabrica de săpun, Lipa Braustein înregistrase marca „săpunul Cheia”, care astăzi are o vechime de 116 ani.

O afacere intuită în succesul de piață din perioada interbelică

În ultimii ani, săpunul „Cheia” a devenit o afacere de succes. Cel care a dezvoltat-o este Alin Laslo, un om de afaceri din Baia Sprie, Maramureș, care a reușit cu investiții de 170.000 de euro și 8 angajați să construiască o afacere prosperă, de mare succes pe piața europeană.

Alin Laslo s-a bazat pe succesul pe care îl avea în perioada interbelică săpunul „Cheia”, produs la Galați:

„Tehnologia tradiţională manufacturieră, la o jumătate de secol de la lansare, în timpul celui de-al doilea razboi mondial, atrăgea aprecierea ofiţerilor germani care îl asociau cu săpunurile franţuzeşti, superior calitativ săpunurilor germane”, se spune pe noul site al săpunului „Cheia”.

Potrivit Economica.net, în noiembrie 2010, statul român a pierdut protecţia pe marcă, fapt care l-a determinat pe Alin Lazlo să facă toate demersurile necesare pentru a cumpăra numele.

Doi ani mai târziu, în 2012, a început producţia de săpunuri „Cheia” pe principiul hand made şi total natural. „Nu am avut mari investiţii în utilaje, investiţiile au fost în cercetare, în felul acesta reuşind să creăm cel mai complet set din lume cu produse pentru îngrijirea bărbii sau săpunul de curăţat pensulele de vopselurile în ulei folosite în pictură, săpunurile plutitoare pentru copii sau săpunurile în formă de animale care sunt foarte rare la nivel mondial”, a precizat Laslo.

foto 2Săpunul „Cheia” a cucerit Germania, Franţa, Elveţia, Norvegia, Italia și se vinde în Anglia și Irlanda cu 14 lire sterline bucata

În 2016, cei opt angajaţi, care produc cam 1.500 de săpunuri pe zi, au adus cifra de afaceri a Dakidakodea Distribution SRL Baia Sprie la 120.000 de euro, din care circa 25% s-au transformat în profit.

În cei patru ani de funcţionare, săpunul „Cheia” a cucerit segmente de piață în Germania, Franţa, Elveţia, Norvegia, Spania, Italia. În Anglia şi Irlanda, noul săpun tradiţional românesc, cum îl poziţionează producătorul, se vinde ca produs de lux, prin intermediul unui lanţ de magazine naturiste, cu 14 lire sterline bucata.

În România, acelaşi săpun se vinde cu preţuri cuprinse între 5 lei şi 14 lei bucata. Circa 40% din cifra de afaceri a firmei este asigurată de export.

În prezent, se lucrează la extinderea exporturilor către Australia şi Noua Zeenlandă.

Pentru 2017, Alin Lazlo şi-a bugetat o creştere de 30%-40% şi, potrivit Economica.net, se gândeşte că ar putea trece în circa doi ani la francizarea inversă. Este în proces avansat de cooptare a unui partener strategic care să îl ajute în distribuţie, spun reprezentanţii firmei. Acordul ar trebui semnat cu fondul de investiţii Mackenzie Capital.

Gama săpunurilor „Cheia”, peste 20 de produse

Noul săpun „Cheia” a fost gândit în mod special ca un produs pentru export.

În succesul de piață un rol deosebit l-a avut și activitatea de cercetare, bine corelată cu marketingul, o dovadă în acest sens fiind larga gamă de săpunuri „Cheia”.

 Producătorul spune despre săpunul lui că este 100% natural şi că este lucrat manual la rece, cu ulei de palmier şi ulei de cocos cu adaos de scorţişoară. Îl promovează că ar avea un efect curativ antimicrobian, antifungic şi antiviral natural.

Acum există săpunuri naturiste „Cheia pentru copii”, „Cheia pentru păr”, „Cheia pentru corp”, „Cheia pentru mâini”, „Cheia pentru mâini, corp și față”, „Cheia pentru buze”, „Cheia pentru dinți”, „Cheia Intimo”, „Cheia Alaun”, „Cheia pentru bărbierit”, „Cheia pentru vânători și pescari”, „Cheia SPA”, „Cheia Brush-care”, „Cheia pentru casă”, „Cheia cu resveratol”, „Cheia cu lavandă” și  „Cheia cu trandafiri”, la care se mai adaugă „Luffa Cheia”, „Cheia Omagiu”, „Cheia Souvenir”, etc.

foto 3„Cheia pentru dinți”, după o rețetă din vremea bunicilor

Spre exemplu, „Cheia pentru dinți” este un praf pentru dinți cu aromă de mentă, un produs tradiţional românesc destinat spălării  şi albirii dinţilor. Bicarbonatul de sodiu are proprietatea de a albi dinţii, iar sarea de mare contribuie la o abraziune fine. Această reţetă veche, din vremea bunicilor, asigură un periaj corect, natural şi sănătos.

„Cheia pentru pescari”, atrage somnul de la 3 km!

„Cheia pentru  pescari” este de fapt o momeală, bazată pe o străveche rețetă transilvăneană de pe Valea Someșului, un mix de unturi parțial saponificate, care sub adierea apei creează microbule de săpun care atrag răpitorul (în special somnul) chiar de la 3 km! Mixul de unturi macerate peste un an cu săpun din intestine de animal produc un miros specific care induc răpitorului atractabilitate. Excesul de untură nesaponificată induce flotabilitate, plutire în apă, iar caracteristica de săpun induce nesolubilitate, nu se topește în apă nici în 24 ore.

Don't be selfish, share it on...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest

Postați un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*