În privința vechimii parcului auto, Galațiul stă bine în comparație cu alte județe, dar are totuși un procent de 40% dintre autoturisme incluse la categoria „rable”, cu vechime mai mare de 16 ani.
Potrivit unei analize a parcului auto, date publicității de Valeriu Mironescu, un specialist în domeniu, Galațiul, Bucureștiul, Ilfov, Constanța și Argeș, sunt județele în care până la 40% dintre mașini sunt mai vechi de 16 ani.
La polul opus se află județele Gorj, Covasna și Buzău, în care procentul mașinilor mai vechi de 16 ani reprezintă peste 50%. Restul județelor se află între aceste două limite.
La nivel național, din 7 milioane de mașini, 3 milioane de „rable”
În România sunt înmatriculate peste 7 milioane de autovehicule, dintre care 5.470.578 sunt autoturisme. Din totalul autovehicolelor, 254.042 au sub 2 ani vechime, 335.308 au între 3-5 ani vechime, 1.473.480 au 6-10 ani vechime, 1.963.716 au 11-15 ani vechime, 1.424.023 au 16-20 de ani vechime, iar 1.559.649 au peste 20 de ani vechime. Potrivit analizei menționate, la prima vedere parcul auto din România nu pare foarte îmbătrânit, dar se observă că 2.985.000 din cele 7 milioane de autovehicule care circulă pe șoselele din România, așadar 42,64%, au peste 16 ani vechime și că 4.950.000 din totalul de 7 milioane, adică 70,7%, au peste 11 ani vechime.
În ceea ce privește autoturismele, din totalul național de 5.470.578, un număr de 174.407 au o vechime mai mică de 2 ani, 244.667 au între 3 și 5 ani vechime, 1.172.503 au între 6-10 ani vechime, 1.589.892 au 11-15 ani vechime, 1.140.918 au 16-20 de ani vechime, iar 1.148.191 au peste 20 de ani vechime. Astfel, ajungem la concluzia că 2.289.109 (42,26%) au o vechime de peste 16 ani, iar 3.879.001, adică 70,9% din totalul autoturismelor înmatriculate la nivel național, au o vechime de peste 11 ani.
La Galați, 28.000 de „rable”
În judeţul Galaţi, există 169.960 de autovehicule înmatriculate, dintre care 69.279 autoturisme. Din totalul autovehicolelor, 1.716 au o vechime de maxim 2 ani, alte 3.236 au între 3-5 ani, 19.868 au între 6-10 ani, 25.064 au între 11-15 ani, un număr de 17.328 autovehicole au între 16-20 ani, iar 19.955 au peste 20 de ani vechime.
În ceea ce priveşte autoturismele, 1.424 au o vechime de maxim 2 ani, 2.466 au între 3-5 ani, 16.487 au între 6-10 ani, 20.700 au între 11-15 ani, 14.080 au între 16-20 ani, iar 14.304 au peste 20 de ani vechime. Din cele 69.279 de autoturisme înmatriculate la Galați, 28.000, adică 40,9%, sunt „rable”.
La Brăila, este un parc auto de două ori mai mic decât la Galați. În judeţul Brăila, există 87.167 de autovehicule înmatriculate, dintre care 69.279 sunt autoturisme.
Tendință: înmatriculările mașinilor SH, reprezintă 90% din totalul înmatriculărilor
Importurile de autoturisme de la începutul anilor 2000 au fost frânate brusc de taxa auto introdusă în 2007, iar evoluția acestora în ultimii 10 ani a fost în directă legătură cu modificările aduse acestei taxe, care au variat de la relaxare fiscală la suprataxare pentru mașinile second-hand sau noi.
Odată cu eliminarea taxei auto, de la 1 februarie 2017, se conturează o creștere a importurilor de mașini second-hand. Dacă în decembrie Registrul Auto Român a avut 48.000 de programări, în ianuarie au fost peste 75.000, la acest moment cei care vor să-și facă o programare la RAR sunt așteptați în luna martie.
O demonstrează datele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor de joi, 01.02.2017, când au fost înmatriculate 523 de autoturisme noi şi aproape 5.500 vechi și de vineri, 10.02.2017, când au fost înmatriculate 3.859 de autovehicole, iar peste 3.300 dintre acestea au fost second-hand.
Motorizări. Benzina deține supremația, dar motorina urcă ajutată de importuri
Statisticile Poliției Române mai dezvăluie că românii au rămas fideli motorizărilor pe benzină în detrimentul celor diesel. Din totalul celor motorizate (6,5 milioane), aproape 3,6 milioane sunt pe benzină, iar puțin peste 3 milioane sunt alimentate cu motorină. Chiar dacă motorizările pe benzină dețin supremația, în ultimii 10 ani se observă o evoluție clară a numărului de autovehicule diesel în România.
În 2007, din 3,5 milioane de autoturisme doar 878.000 erau diesel, în timp ce 2.662.000 erau pe benzină, potrivit datelor APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile). La finalul anului 2016, din totalul de 5.470.578 de autoturisme, 3.339.665 erau pe benzină, iar 2.119.555 erau diesel. O explicație pentru această creștere a numărului de motorizări diesel este faptul că multe dintre autovehiculele importate din statele vestice sunt pe motorină.
Totodată, românii nu mai sunt atât de retincenți în privința motoarelor diesel, dispărând treptat concepția că motorina este exclusiv pentru camioane, tractoare și microbuze.
Programul „Rabla” împinge vânzările de mașini noi. Programul „Prima Mașină” este un eșec
Potrivit analizei menționate, Programul „Rabla” s-a bucurat de succes în ultimii ani, chiar dacă a suferit modificări, doar în 2016 existând aproximativ 25.000 de beneficiari. Lansat anul trecut cu un plafon de 220 de milioane de lei, programul a fost suplimentat de 3 ori. Valoarea unui tichet este de 6.500 de lei, dar există si diferite eco-bonusuri, iar în program sunt admise la casare masinile mai vechi de 8 ani.
Programul „Prima Mașină” este considerat un eșec, în condițiile în care numărul de dosare aprobate în 2015 a fost de 193, iar în 2016 a fost de 75. Lansat în 2015 cu un plafon de garanții de 350 de milioane de lei, programul a garantat anul acela credite de 3,26 de milioane. A urmat un plafon de 100 de milioane și doar 75 de dosare anul trecut.
În 2017, plafonul a coborât la 50 de milioane. Vina este atribuită de consumatori condițiilor impuse, care fac la fel de atractivă contractarea unui credit de nevoi personale. Prin programul „Prima Maşină”, persoanele fizice pot achiziţiona, prin credit garantat de stat în proporţie de 50%, o maşină al cărei preţ nu depăşeşte 50.000 de lei plus TVA. Cumpărătorul este obligat să asigure maşina printr-o poliţă full Casco fără franciză, dar și să vină cu un avans de minim 5%. Creditul este acordat pe maximum cinci ani.