Porturile sunt administrate după o nouă lege, al cărei inițiator e fostul deputat Mircea Toader

O lege al cărei inițiator este fostul deputat de Galați, Mircea Toader, și-a finalizat parcursul legislativ și a intrat în vigoare de vineri, 6 decembrie, odată cu publicarea în Monitorul Oficial. Este vorba de o nouă lege a Administrării Porturilor, ale cărei prevederi legislative sunt menite să reformeze sistemul prin introducerea unor noi reguli cu privire la utilizarea infrastructurii portuare. În termen de un an, vor fi refăcute toate contractele de închiriere a infrastructurii portuare, acestea fiind adaptate unui contract cadru care prevede și obligațiile administrațiilor, dar și pe cele ale operatorilor portuari.

Noua lege modifică Ordonanța 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare.

Mircea Toader a depus inițiativa legislativă la Camera Deputaților în aprilie 2016, când era deputat PNL de Galați. El a reușit să obțină susținerea tuturor grupurilor parlamentare și semnăturile a 137 de parlamentari pentru modificarea Ordonanței 22. Legea a fost aprobată în noiembrie 2016, a fost contestată de Fondul Proprietatea la Curtea Constituțională, a fost din nou aprobată în Parlament și în cele din urmă a fost promulgată, intrând în vigoare.

Mircea Toader: „Administrațiile portuare nu-s agenții imobiliare”

Noua lege elimină anumite discriminări în utilizarea infrastructurii portuare. „Se creează un cadru nediscriminatoriu pentru utilizarea infrastructurii portuare de către toți cei care vor să o folosească. La momentul de față sunt discriminări majore în modul de utilizare a infrastructurii portuare, constatate de o comisie parlamentară care a verificat cum se desfășoară activitatea în Portul Constanța. Am constatat nereguli majore”, spune Mircea Toader.

Potrivit acestuia, mulți operatori au închiriat un mare număr de dane portuare, pe termene lungi, de până la 50 de ani, fără ca în contract să aibă trecute obligații cu privire la investiții sau un minim volum de mărfuri care să fie operat portuar: „Sunt acum contracte de utilizare a infrastructurii pe 50 de ani, fără nicio obligație. Dai numai chiria. Trebuie să înțelegem că administrațiile portuare nu sunt agenții imobiliare”.

Operatorii portuari, obligați să aibă activitate, nu să stea cu danele pustii

Prin această lege sunt introduse o serie de măsuri care să relanseze traficul portuar, care a fost plafonat din cauză că unii operatori portuari au închiriat dane portuare la chirii destul de mici și pe perioade îndelungate, de până la 50 de ani și se mulțumesc cu cât câștigă din operarea unui volum de mărfuri redus, fără să fie preocupați de creșterea volumului de mărfuri care intră sau iese din port.

Exemplul cel mai elocvent este cel al unei firme care a închiriat pentru 50 de ani 86 de dane din Portul Constanța, dar acele dane sunt mai mult pustii, deoarece nu atrage noi curenți de marfă în condițiile în care nu a investit în infrastructura portuară și lucrează cu macarale de 5 tone.

Prin noua lege, operatorii portuari vor avea de îndeplinit un minimum de indicatori de performanță. „La Constanța și la Galați și Brăila sunt societăți care administrează foarte multe dane fără eficiență deosebită în trafic. Am să dau un exemplu de investiție fără aplicabilitate.

În Portul Docuri din Galați s-a făcut o investiție de vreo 6 milioane de euro pentru un terminal de containere. Ați văzut vreun container venit prin Galați? Toți operatorii vor avea clauză de performanță. Trebuie să realizezi un anumit volum de mărfuri. Nu-i admisibil să ai în folosință 80 de dane, să folosești o singură dană, să aduci 200 de tone și să spui treaba mea, dacă vrei bine, dacă nu, la revedere”, a declarat fostul deputat..

În termen de un an, toate contractele vor fi schimbate și adaptate la prevederile contractului-cadru, cu noile condiții. „Or să fie și unii care plâng. Dacă are un contract pe 50 de ani, cu 5 lei chirie, n-o să-i convină. Dar toate contractele se adaptează. Că ai 50 de ani, de acord, rămâi 50 de ani, dar pentru cei 50 de ani trebuie să faci un anumit trafic, să faci investiții. Dacă nu faci, lasă-l pe altul. Restrânge-te. În loc de 80 de dane portuare poți să stai în 20 sau în 5”, spune Toader.

50% din profitul Administrației merge în investiții

Una dintre cauzele lipsei de performanță din exploatarea portuară este lipsa investițiilor în modernizarea infrastructurii. Dar lipsa investițiilor nu e provocată de lipsa fondurilor, ci pentru că administrațiile portuare înregistrează profituri uriașe, transformate în dividende.

Noua lege va limita profiturile, obligând administrațiile să investească 50% din profit în modernizări. „Administrațiile portuare, create ca să pună la dispoziția operatorilor infrastructura portuară, nu trebuie să aibă profit. Tot profitul trebuie să fie reinvestit în modernizarea infrastructurii. În 2014, Portul Constanța a avut un profit de 17 milioane de lei, luat ca dividende. Pentru întreținerea infrastructurii au fost numai 12 milioane de lei.

Sigur, acolo a fost presiunea creată de Fondul Proprietatea. Legea stabilitește că 50% din veniturile administrațiilor portuare sunt folosite pentru întreținerea și modernizarea infrastructurii portuare. Maximum de dividente care poate fi dat este de 25%”, ne-a mai declarat Mircea Toader.

Efectul scontat, creșterea traficului portuar

Inițiatorul legii estimează că principalul efect va fi creșterea volumului de mărfuri prin Portul Constanța și prin porturile de la Dunăre: „În mod sigur va crește traficul. În baza analizei care a fost realizată în comisia parlamentară s-a constatat că au fost foarte mulți curenți de marfă care nu au putut să intre în Portul Constanța deoarece, practic, portul este blocat. Dacă vreau să investesc într-un terminal de autoturisme și camioane, nu am unde, pentru că toate danele sunt ocupate”, a mai precizat Mircea Toader.

 

 

Don't be selfish, share it on...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest

Postați un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*