După o foarte lungă perioadă de timp în care nu s-au făcut aproape deloc investiții în modernizarea flotei Administrației Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ), nici în construirea unor noi nave, nici în modernizarea navelor din flota regiei, lucrurile se mișcă pe ambele fronturi.
Este vorba de investiții în construirea unor nave specializate pentru asigurarea condițiilor de navigației pe Dunăre, respectiv remorchere spărgătoare de gheață pentru perioadele de iarnă, când pe Dunăre se formează banchize, dar și o navă pentru intervenții care să faciliteze schimbarea rapidă a semnalizării pe sectorul fluvial, între Bechet și Corabia, unde în perioadele secetoase nivelurile apelor Dunării se schimbă, punând în pericol navigația.
AFDJ va avea două spărgătoare de gheață
Peste doi ani, în flota AFDJ vor fi două spărgătoare de gheață și vor fi evitate situații ca cele din februarie 2012 sau ianuarie-februarie 2017, când navigația pe Dunăre a fost închisă din cauza banchizelor.
Primul dintre cele două spărgătoare este veteranul „Perseus”. După ce în luna martie Guvernul a aprobat alocarea a 44,86 milioane lei pentru modernizarea a remorcherului multifuncțional cu „clasă de gheață”, adică navă care are bordajul prova suficient de gros și motoarele suficient de puternice pentru spargerea gheții, AFDJ a lansat procedura de licitație pentru modernizarea „Perseus” și așteaptă ofertele șantierelor navale.
Sunt șanse ca de la iarna viitoare în dotarea regiei să intre un prim spărgător de gheață. AFDJ are încheiat un contract cu Șanierul Naval Damen Galați pentru construirea unui nou remorcher multifuncțional cu clasă de gheață, care ar putea fi livrat până la sfârșitul anului dacă Ministerul Transporturilor își respectă promisiunea de aloca fondurile necesare.
În flota AFDJ va intra și o navă de intervenţie rapidă, care costă 19 miioane de lei
Este în faza de proiect o navă destinată tot AFDJ, o navă de intervenţie rapidă pentru repoziţionarea semnalizării, pe sectorul Bechet (km 679) – Corabia (km 625), unde în perioadele de vară navigația este de asemenea blocată sau se desfășoară cu dificultate din cauza nivelurilor scăzute ale apelor Dunării. Această navă va costa 19 milioane de lei.
„În conformitate cu Master Planul General de Transport al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 666/2016, asigurarea condiţiilor minime de navigaţie reprezintă o prioritate în domeniul transportului naval, iar ca intervenţie necesară se prevede investirea în nave şi echipamente necesare pentru activitatea de întreţinere pe Dunăre”, arată documentul publicat în dezbatere pe site-ul Ministerului Transporturilor.
Finanţarea investiţiei se face din fonduri externe nerambursabile şi surse bugetare prin Programul Mecanismul de Interconectare a Europei, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.
Nava va avea o lungime de 35 de metri şi o lăţime 9 metri.
„Dotarea AFDJ Galaţi cu o navă de intervenţie rapidă pentru repoziţionarea semnalizării, capabilă să opereze pe sectorul Bechet (km 679) – Corabia (km 625), o zonă critică pentru navigaţie în perioadele cu niveluri scăzute ale apei, este necesară pentru a da posibilitatea administraţiei de a-şi îndeplini cu promptitudine obligaţiile asumate prin Convenţiile la care statul român este parte semnatară, prin declaraţiile politice asumate de către statul român şi prin Regulamentul de Navigaţie pe Dunăre în sectorul românesc al Dunării”, au mai precizat proiectului.
Se modernizează și flota de pilotine a AFDJ
Din fonduri proprii, AFDJ a alocat 500.000 de euro pentru construirea unei pilotine cu care să se navige pe Marea Neagră, în rada Portului Sulina, pentru ambarcarea și debarcarea la bordurile navelor a piloților care coordonează navigarea acestora pe Canalul Sulina și pe Dunărea Maritimă, la Tulcea, Galați și Brăila. Pilotina „Irina” a fost sfințită miercuri și de joi operează în Portul Sulina. AFDJ mai are în plan construirea unei pilotine.
Nava „Irina” este cea de a şaptea de acest tip din dotarea AFDJ. În momentul de față AFDJ Galați mai are trei pilotine vechi ținute cu greu în exploatare, iar alte trei sunt în conservare, nemaifiind funcționale.