* Interviu cu Genica Totolici, directorul general al Transurb
Reporter: Sunteţi printre cei care l-au adus pe Moş Crăciun mai devreme. Din 15 decembrie, în oraş avem şi autobuzul, şi tramvaiul lui Moş Crăciun. Ce ne puteţi spune despre această iniţiativă?
Genica Totolici: Noi în fiecare an facem lucrul acesta. Acum, într-adevăr, am venit un pic mai devreme şi la iniţiativa primăriei, pentru că sărbătorile de iarnă, prin luminiţe şi decoraţiuni, sunt deja prezente în oraş încă de la 1 decembrie. Autobuzul lui Moş Crăciun circulă pe toate traseele din Galaţi, câte o zi pe rând, iar tramvaiul lui Moş Crăciun – pe traseul 39, din Micro 19 până la Cimitirul Evreiesc.
Reporter: Vine şi pentru adulţii Galaţiului Moşul de la Transurb, poate cu nişte autobuze noi?
Genica Totolici: Vine cu preţuri sociale, pentru că noi, atât la bilet, cât şi la abonament, nu avem preţul întreg, el este subvenţionat de către Primăria Galaţi. Pentru diferenţa de cheltuială care se face cu transportul urban, banii îi primim de la primărie. Autobuze aşteptăm să vină, avem promisiuni pentru anul următor că ni se vor mai achiziţiona 50 de autobuze noi, iar cele 20 de autobuze SH pe care trebuia să le luăm, în lotul doi, vor veni, sperăm noi, spre sfârşitul lunii ianuarie, pentru că licitaţia se repetă.
Reporter: Înţeleg că pentru al doilea lot de autobuze au fost două refuzuri.
Genica Totolici: Da, noi am avut două loturi: lotul unu cu 23 de autobuze, care deja au venit şi lotul doi, cu 20 de autobuze. Pentru acest al doilea lot am avut o ofertă din Polonia. Comisia tehnică constituită de la Transurb prin decizia mea, ca director general, a mers în Polonia şi a văzut acele autobuze, care nu au întrunit condiţiile necesare pentru a merge cu ele încă cinci-şase ani pe traseele din oraşul Galaţi. Arătau foarte rău din punct de vedere tehnic, erau corodate, ruginite pe dedesubt… Prin comparaţie cu ceea ce am avut noi până acum, comisia tehnică a evitat să semneze procesul verbal şi atunci s-a repetat licitaţia pe sistemul electronic internaţional. Am primit o nouă ofertă, de la o firmă olandeză, dar la banii pe care noi i-am pus acolo, la 18.000 de euro maximum pentru fiecare autobuz (adus din Olanda până în curtea autobazei de pe Coşbuc, cu toate taxele plătite), la Euro 2 şi nu mai vechi de anul 2000, am trecut şi noi un maxim de 700.000 de kilometri la bord, ca să putem şi noi să mai mergem încă 400-500.000 de kilometri în oraşul Galaţi. Autobuzele au fost foarte bune, arătau bine din punct de vedere tehnic, atât interior, cât şi exterior. Dar specialiştii noştri din societate care au fost şi le-au vizionat s-au abţinut să semneze procesul verbal, pentru că aproape jumătate dintre ele aveau numărul de kilometri depăşit, era de 900.000. Chiar dacă ele arătau atât de bine, nu puteai să sari peste ceea ce este trecut în caietul de sarcini. Problema este că lotul trebuie adus complet, adică toate cele 20 de autobuze o dată şi cu aceleaşi caracteristici tehnice, nu poţi să iei zece autobuze de un fel şi celelalte de alt fel.
Reporter: Lumea e destul de mulţumită de cele 20 de autobuze din primul lot, care circulă deja. Au scaune comode, sunt încălzite…
Genica Totolici: Sunt foarte bune, la banii cu care le-am adus. Gândiţi-vă că un autobuz nou costă în jur de 200.000 de euro, deci de circa zece ori mai mult decât valoarea unuia pe care l-am adus la mâna a doua. Şi cu cel nou să spunem că circulăm tot şapte-opt ani. Noi avem autobuzele marca MAZ cu care circulăm din 2008 şi să ştiţi că avem deja la bord peste 400.000 de kilometri, iar din punct de vedere tehnic nu putem să spunem că sunt excelente. Pentru că au mers pe drumurile noastre, din oraşul Galaţi, deci nu se compară autobuzele exploatate în Olanda cu cele exploatate în Galaţi.
Reporter: Cele 20 de autobuze care vor veni în lotul doi se vor adăuga parcului Transurb, sau le vor înlocui pe cele vechi?
Genica Totolici: Noi deja am casat o mare parte din autobuzele marca Isuzu, din care nu mai avem niciunul în oraş. Au fost casate şi cele din mărcile Cobra şi Prestige, pentru că nu au mai trecut inspecţia tehnică şi a trebuit să le tragem pe dreapta. De aceea a fost necesar să achiziţionăm loturile acestea de 43 de autobuze. Aşa că aceste autobuze nu vor înlocui nimic, ele vin în parcul nostru necesar, mai ales că noi ne pregătim şi pentru 2015, pentru luna mai, când va expira contractul de delegare care există atât pentru noi, cât şi pentru operatorii privaţi. Din mai, pe traseele principale din oraşul Galaţi vom avea doar autobuze de mare capacitate. Reconfigurarea traseele va respecta ceea ce este acum, dar se vor înfiinţa şi alte trasee sau vor fi prelungite pe anumite artere, unde sunt solicitările pe care noi le ştim.
Specialiştii noştri din societate au lucrat deja la noi trasee, care au fost deja aprobate prin acel studiu de oportunitate din şedinţa de Consiliu Local de săptămâna trecută.
Reporter: O cerinţă expresă a Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, care va finanţa strategia locală de transport pe perioada 2015-2020, este ca pe traseele principale din oraş transportul să se facă doar de către Transurb şi doar cu autobuze de mare capacitate.
Genica Totolici: Da, vor fi doar autobuze de mare capacitate şi cu podea coborâtă, care să respecte toate cerinţele europene. Mai mult de atât, vom aduce şi cele 14 troleibuze, tot cu acest credit BERD şi se va schimba şi reţeaua de contact din oraş pe traseele 102 şi 104, adică de la Parcul CFR până în Micro 17, respectiv Micro 19.
Reporter: Când se va schimba reţeaua de contact?
Genica Totolici: Deja se lucrează la studiul de fezabilitate, primăria şi cu cei de la BERD se ocupă de toate aceste lucruri. Reţeaua existentă nu mai face faţă, pentru că este pusă în funcţiune din 1989, este erodată, firul de contact se rupe deseori. Noi avem propunerea de a pune troleibuz până la Metro, de la Piaţa Centrală pe toată strada Traian. La primărie s-a hotărât că acest lucru se va face, dar după 2015.
Totul se face în paşi, pentru ca până în 2020 să se dezvolte transportul electric. În vară s-a mai făcut o propunere, pentru linie de troleibuz din Domnească şi până la Gara CFR, pentru că linia de tramvai care venea de la gară pe strada Mihai Bravu este scoasă. Cred că din 2016 se vor face toate aceste lucruri.
Reporter: Care ar fi traseele principale pe care ar urma să le acopere Transurb în mod exclusiv?
Genica Totolici: Conform Legii 92, traseele principale sunt acele artere de circulaţie unde călătorii sunt cei mai mulţi, unde străzile sunt cele mai largi. Trasee secundare sunt, în general, cele care merg prin cartiere, pe rute scurte, deci nu cum au fost până acum, când microbuzele au tăiat cartierul, dar 80% dintre ele au mers apoi pe traseul principal. Au mers grămadă, opt operatori privaţi, peste traseele pe care le făcea deja şi Transurb.
Traseele principale vor fi pe Bulevardul Oţelarilor, Bd. Dunărea, Siderurgiştilor, Silozului, Frunzei, Gh.Asachi, toată strada Brăilei şi Prelungirea Brăilei, str.Domnească, Basarabiei, Traian. Dacă ne uităm pe hartă, tot ce este stradă mare – aia este arteră principală. Sunt traseele principale pe unde ar trebui să circule autobuze, troleibuze sau tramvaie.
Reporter: …Şi de unde ar urma să dispară maxi-taxiurile.
Genica Totolici: Pe aceste artere să nu se mai regăsească maxi-taxi, microbuze de mică capacitate, pentru că în niciun oraş din România şi din afară nu mai există aşa ceva. Nu ştiu în care oraş modern se mai merge cu microbuze pe arterele principale ale oraşului. Nu numai în România, ci şi în afară transportul urban este subvenţionat, este unul social, pentru ca oamenii să-şi lase acasă maşina personală şi să utilizeze mijlocul de transport în comun. Dar pentru asta trebuie foarte bine dezvoltat transportul urban. Dacă pe arterele principale ale oraşului ai un transport modern, atunci toată lumea este mulţumită, pentru că necesitatea primordială a unui om, atunci când pleacă de acasă, este să vadă cu ce ajunge cel mai repede în locul unde doreşte. Asta ar trebui să se pună în aplicare din mai 2015: să se pună ticketing de către Primăria Galaţi, să ai afişaj în fiecare staţie acoperită, cu harta traseului şi ora la care vine şi pleacă fiecare autobuz din staţia respectivă.
Reporter: Acoperirea exclusivă a traseelor principale nu este o pălărie prea mare pentru Transurb la momentul actual? Mă refer la parcul insuficient de autovehicule şi la „vârsta” lui.
Genica Totolici: În prezent, noi avem 132 de mijloace de transport, cu tot cu cele pe care le-am adus acum. Dacă le mai achiziţionăm şi pe cele 20, facem 152. Ne-ar mai trebui acele 50 de autobuze noi pe care Primăria Galaţi a spus că o să le achiziţioneze, pentru a putea completa parcul şi a putea acoperi întreg oraşul pe traseele principale plus o rezervă absolut necesară. Toate traseele principale configurate şi care au fost aprobate prin studiul de oportunitate de săptămâna trecută pot fi acoperite cu 150 de mijloace de transport, cu autobuze care să vină la 3-4 minute.
Vom avea pe traseul cel mai lung, Micro 19 – Parcul CFR, 24 de mijloace de transport, sunt suficiente pentru a acoperi numărul de călători la orele de vârf. Şi aşa au fost gândite toate traseele principale ale oraşului, cu grupuri de autobuze majorate faţă de ce este acum. De exemplu, pe traseul 11, unde acum mergem cu 8 autobuze, s-a pus în calcul să fie 18. Avem traseu nou de autobuz înfiinţat şi pentru ruta Micro 19 – Micro 39, asta pe lângă tramvai. De exemplu, un alt traseu nou va fi 107, care va pleca din cartierul Cantemir, pe la Auchan, merge pe strada Oţelarilor pe la Sala Sporturilor, deci nu prin faţă pe la Spitalul Judeţean, va intra pe Brăilei şi va merge către Parcul CFR. De asemenea, un alt traseu nou va merge pe Oltului, pe Frunzei, după care se va duce spre Micro 40.
Deci dacă s-ar achiziţiona şi cele 50 de autobuze, noi putem să acoperim toate traseele principale.
Reporter: Când vor veni cele 50 de autobuze noi care vi s-au promis?
Genica Totolici: Nu ştiu, pe 9 mai anul viitor noi ar trebui deja să le avem.
Tramvaiul este cum este,dar autobuzul ala e de toata jena…Autobuzu’ lui Mos Craciun si se plimba gratuit toti bosorogii cu noaptea in cap..Masina aia trebuia lasata special pentru copii .
Viorel parintii tai sint bosorogi sau bunicii tai ???????????
vechi de 1000 de ani :))
vechi de 1000 de ani :))
Haha,sa mai cumperi primaria autobuze,nu este o concurenta neloiala din partea voastra? Primaria sa bage banii nostri sa ii puteti fura voi,microbuzele cum se sustin singure?Hotie hotie alt ceva nu stiti.Cu cat sau cumparat autobuzele astea vechi?Si cat au costat ele la licitatia din Olanda.Dublu sa platit pe ele.Sa va fie rusine
suntem foarte bucurosi ca primaria scoate maxi taxi si transportul va fi doar din flota transurbului
Boshorogi. Boshorogi cat vezi cu ochii . Nu dau bani pe bilet ca sa stau in picioare, am noroc ca stau in 19 si iau autobuzul de la capat, prind loc, dar de la neacsu…. bafta..bosorogi full.
Imi place ca sunt uniti, ce fel se baga in seama unu cu altul chiar daca nu se cunosc, vezi daca ai majoritate si iesi in strada cand trebuie…. ai transport moka
A ți terminat Galatiul, suntem varză economic,v ați imprumutat,de falimentul o să ni se păre felicitare şi tot continuati cu prostiile
o tir..politica si atit
Sre dreptate Genica Totolici,intr-un oras civilizat nu au ce cauta aceste cascarabete numite pompos maxi-taxi.Maxi taxi sant prea mici si incomode pentru persoanele mai solide,asa ca mine,is numa bune pentru pitici.Mai ales sant unele care au spatarul scaunului din fatza lasat mult pe spate,incat nici sa respiri nu poti.Dac-ar fi mai mari,cel putin cat un autobuz Isuzu sau Cobra,as mai zice,dar asa…sant prea mici.Nu mai zic de felul cum conduc fomistii de soferi de pe maxi taxi,ca sa ia fatza autobuzelor:calca acceleratia pana la fund,de trebuie sa te tii temeinic de bara daca stai in picioare,si frana tot la fel,de te lovesti de scaunul din fatza daca nu esti atent.Toti santem soferi in ziua de azi,nu mai e ca pe vremea lui bunicu cand era o raritate sa ai masina,dar baietii astia de pe maxi taxi se cred Schumacher,sau la liniute!Nu asa se conduce un autovehicul cand transporti oameni,le-am atras atentia in nenumarate randuri dar tot degeaba.Foamea lor dupa castig e prea mare.Asa ca prefer sa calatoresc cu autobuzul,am loc mai mult iar soferii conduc mai relaxati,desi vara cand e cald cam…miroase urat.
,,Nu ştiu în care oraş modern se mai merge cu microbuze pe arterele principale ale oraşului”. Tanti Genica, da in care oras modern se sta in statie sub cerul liber in ploaie sau ninsoare asteptand si cate 40 min sa vina un troleu, care mai e si plin ochi de pensionari ce merg ,,moca” ????!!!!! Nici macar alternativa asta de a calatori necivilizat in maxi taxi nu o avem, noi cei din micro 18, din zona Dunarea Mall…RUSINICAAAAA
Numai sa nu se scufunde in asfalt autobuzele fermecate ! Ca e periculos sa treci cu masina prin orasul fotbalistului Marius Stan ! Vezi cazul Romarta Veche !!! Poate inainte de orice afla si „marele” primar ca Galatiul are grave probleme la capitolul drumuri ! Si poate mai trece si pe la cei de la Apa Canal sa-i roage sa termine in urmatorul cincinal lucrarile in anumite intersectii ! Sa nu mai consumam cu 200 % carburant pe rute ocolitoare ! Ca „primarele” se deplaseaza cu masina de serviciu si carburant decontate din bani publici !! Noi Pleava de votanti circulam pe banii nostrii ! Da nu cred ca asta reprezinta un stres pentru „edilul ” nostru ! Chiar ma intreb uneori ! Domnule Marius Stan al cui primar sunteti ? Si pe cine reprezentati azi ? Pe cei care v-am ales ca primar de dreapta sau pe cei de stanga ? Ca nu prea suntem lamuriti de ce v-ati grabit sa insfacati ordonanta lui dottore Viorel Ponta ? Sau poate sunt eu dezinformat si azi sunteti iar de dreapta ? Oricum eu va doresc ca oricarui crestin un Craciun fericit ! Si poate va da Bunul Dumnezeu gand bun sa deveniti un primar gen Mircea Lucescu si nu un Victor Piturca ca pana acum !!! Nu cred ca e necesar sa va explic metafora ! La multi ani mult stimate si iubite edil de Galati !!!