„Head hunting”. Șantierele navale se bat pe recrutarea forței de muncă

Efectul desființării școlilor profesionale a fost dur resimțit în industrie, pentru că primul rezultat a fost dispariția forței de muncă specializate. Nici măcar nu se mai vorbește de meserii precum cele de „frezor”, „rabotor” sau „sculer matrițer”, importante într-o societate de producție industrială.

Probleme mai mari apar în domeniile strict specializate, cum este industria navală, în care sunt profesiuni specifice, ca „lăcătuș constructor naval”, constructorul corpului navei sau „tubulator”, cel care construiește instalațiile de bord. O presiune suplimentară este înregistrată pe fondul depășirii crizei care a afectat prin 2009-2010 domeniul construcțiilor navale și asistăm la o creștere a numărului de comenzi de construire a unor nave noi și implicit la o creștere a necesarului de personal specializat.

Șantierele navale, sub presiunea necesarului de forță de muncă

Piața forței de muncă din construcțiile navale e supusă în permanență unor provocări. Pe de o parte sunt perioade de supraîncărcare, când necesarul de forță de muncă devine presant, dar și perioade ca cea din 2009-2010, când pe fondul crizei, numărul navelor construite a scăzut și s-a ajuns la excedent de forță de muncă.

Potrivit lui Florin Spătaru, directorul de Resurse Umane şi Afaceri Corporatiste al Şantierului Naval Damen Galaţi, la acest moment, șantierele navale românești au încărcare 100% și necesarul de forță de muncă este pe măsura acestei presiuni.

„Industria navală are un anumit specific, o anumită caracteristică, astfel încât, periodic, există situații de supraîncărcare și presiune pe capacitățile de producție și după un număr de ani apare un deficit de proiecte noi. La acest moment, suntem în situația în care majoritatea a șantierelor navale din țară și a societăților din industria orizontală au încărcare 100%. Asta înseamnă că există un necesar de forță de muncă pe care trebuie să o atragem și facem lucrul ăsta prin programe de formare și bineînțeles prin recrutarea unor muncitori calificați. Este o presiune care va crește în perioada imediat următoare, dar eu zic că șantierele navale sunt pregătite să facă față acestor provocări”, ne-a declarat directorul Damen Galați.

Vard (Norvegia) în campanie intensă de angajări pentru șantierele navale din Brăila, Tulcea și Vietnam

Grupul Vard din Norvegia, care deține șantierele navale de la Brăila și Tulcea, are de aproximativ un an o campanie de angajare de personal specializat, ingineri și muncitori. Nevoia de personal a apărut ca urmare a noilor proiecte contractate. Încă din 2016, Vard şi Fincantieri au semnat un acord pentru un program multianual de furnizare a unor secţiuni parţial echipate pentru navele de croazieră. Recent, compania a încheiat contracte atât cu Topaz Energy and Marine, cât şi cu Kazmortransflot pentru un total de 20 de nave de tip Module Carrier (MCVs). Toate vor fi complet echipate şi livrate de la Vard Tulcea şi Vard Brăila în România şi Vard Vung Tau în Vietnam.

În ultimul timp, Vard și-a intensificat campania de de angajări, atât personal de producţie, adică lacătuşi, sudori, electricieni, cât şi de personal specializat, respectiv ingineri proiectanţi de instalaţii electrice navale, ingineri proiectanţi pentru tablouri electrice şi automatizări, manageri de proiect, manageri de calitate, planificatori producţie.

„Head hunting”: navaliștii români recrutați de Irving Shipbuilding pentru Canada

O problemă apare prin faptul că și companii de peste hotare încearcă să „vâneze” navaliști români, care sunt foarte bine calificați. Recent compania de construcții navale Irving Shipbuilding din Canada, care deține Șantierul Naval din Halifax, revine la Galați pentru organizarea celui de al 2-lea târg de joburi pentru navaliști organizat în acest an la Galați.

Firma din Canada dorește să angajeze lăcătuși navali, dar și maiștri tubulatori, maiștri în confecții metalice și asamblare corp navă, precum și maiștri în lucrări de lăcătușerie.

Sunt și câteva posturi pentru ingineri, respectiv „manager pentru modificări de proiectare și producție”, „planificator producție”, „coordonator navă”, „director producție” și „instructor pentru pregătire maiștri”.

Irving Shipbuilding a mai organizat un astfel de târg în februarie și atunci au venit în căutarea unui loc de muncă în Canada și navaliști din Constanța, Mangalia, Brăila, Tulcea, Giurgiu. Unui muncitor i se oferă un salariu anual de 50.000-60.000 de dolari, o sumă tentantă, dar depinde de costurile vieții de fiecare zi de acolo.

Canadienii au un slogan care pe site-ul firmei este postat în limba română și sună foarte hotărât: „Angajăm navaliști pentru următorii 30 de ani de construcții navale în Canada”!

Șantierele navale și-au înființat propriile școli profesionale

Industria navală a avut o reacție promptă la diminuarea cifrei de școlarizare și în cele din urmă desființarea școlilor profesionale. Aproape toate șantierele navale și-au dezvoltat propriile centre de formare profesională, acreditate de Ministerul Educației. Asta înseamnă că tinerii care au absolvit 10 clase, sunt potențiali candidați pentru formarea în aceste centre. Practic, șantierele navale și-au înființat propriile școli profesionale.

Șantierul Naval Damen Galați formează aproximativ 200 de muncitori în fiecare an. „Specializările pentru care suntem acreditați sunt specializările de bază din industria navală, adică lăcătuș constructor naval, sudor, tubulator și mecanic. Din această perspectivă, a putut fi asigurat un număr de muncitori calificați prin intermediul acestor cursuri. Damen colaborează cu un liceu și urmează să dezvoltăm colaborarea cu încă un liceu din județul Galați, pentru dezvoltarea competențelor tinerilor absolvenți. Ei efectuează practica în cadrul șantierului naval, urmând ca ulterior să fie potențiali angajați ai Damen, fiind deja calificați”, spune directorul Florin Spătaru.

Soluție extremă: externalizarea activităților

 Metoda cursurilor de calificare nu a putut fi utilizată și în privința unor meserii ca „frezor”, „rabotor” sau „sculer  matrițer” și conducerea Damen Galați a luat decizia de a renunța la atelierele proprii de „Strungărie” și „Ajustaj”, externalizând aceste activități. „Zona de uzinaj a fost externalizată către companii specializate. Pentru anumite activități specifice, personalul calificat nu este atât de numeros și nu s-ar justifica crearea unor clase speciale pentru astfel de meserii”, a mai precizat directorul Damen Galați.

Inginerii navaliști, recrutați din anul doi de facultate

În privința recrutării inginerii navaliști, pregătiți la Facultatea de Inginerie Navală de la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, competiția este mai acerbă. Pentru a-și asigura necesarul de ingineri, Damen Galați îi recrutează încă din anul 2 de facultate, oferindu-le burse.

„Pe partea de inginerie, Șantierul Naval Damen oferă burse private pentru un număr de ingineri începând din anul doi de studii, urmând ca după absolvire să își dezvolte o carieră în cadrul șantierului naval. După 3-4 ani de activitate pot accesa la o carieră internațională în cadrul Grupului Damen. Separat de acest proiect, avem angajările curente de tineri ingineri după terminarea studuiului de licență sau a studiului masteral”, a mai precizat Spătaru.

La concurență cu Damen și alte șantiere navale își recrutează viitorii ingineri tot de pe băncile facultății.

 

Don't be selfish, share it on...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest

Postați un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*