Primul pas al investiţiilor de 124,7 milioane de euro care vor fi făcute în următorii şase ani, conform Strategiei privind transportul public din municipiul Galaţi, îl reprezintă întocmirea unui plan de mobilitate la nivelul municipiului, adică a unei hărţi a municipiului şi a tipului de trafic pe care acestea le suportă. Este un studiu necesar atât modernizării parcului auto al Transurb, cât şi redistribuirii traseelor de transport pentru microbuze. Conform Strategiei amintite, care este postată pe site-ul Primăriei Galaţi şi supusă dezbaterii publice, urmând a fi aprobată de Consiliul Local în luna octombrie, durata efectuării măsurătorilor şi a întocmirii planului de mobilitate este de şase luni (în 2015), costul fiind de 300.000 de euro, banii urmând să provină din împrumutul de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD).
După cum afirmă Costel Hanţă, directorul Direcţiei Proiecte şi Finanţări Externe a Municipiului Galaţi, la elaborarea studiului de mobilitate vor participa inclusiv experţi londonezi: „Municipiul Galaţi este desemnat oraş-pilot la nivelul României pentru realizarea unui contract de servicii publice de transport, într-un grant al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice şi Băncii Europene de Reconstrucţie şi Dezvoltare. E un lucru foarte important, pentru că viitoarele proiecte pe domeniul mobilităţii, pe domeniul infrastructurii rutiere vor trebui să aibă la bază, dacă este vorba şi despre achiziţionarea unor mijloace de transport, un astfel de contract de servicii.
Al doilea lucru important în pregătirea viitoarei perioade de programare este realizarea unui studiu de mobilitate, adică a unei hărţi a străzilor şi a tipului de trafic pe care îl suportă, astfel încât să nu se mai ajungă la situaţiile de azi, în care străduţe înghesuite sunt afectate de traficul greu. Este de asemenea o cerinţă necesară pentru realizarea proiectelor pe domeniul infrastructurii urbane şi serviciilor de transport urban şi la care suntem în faza de încheiere a unei înţelegeri cu BERD pentru finanţarea acestui program, precum şi pentru furnizarea unor experţi ai băncii, inclusiv experţi de la Londra, care să ne ajute la elaborarea acestui studiu de mobilitate”.
Următorul pas al Strategiei privind transportul public urban din Galaţi îl reprezintă implementarea sistemului de e-ticketing, sistem de taxare automată şi urmărirea veniturilor şi cheltuielilor la nivelul tuturor operatorilor de transport, adică inclusiv la cei privaţi. Cost: şapte milioane de euro, din fonduri BERD.
58 de milioane de euro pentru înnoirea flotei Transurb
Va urma achiziţia pentru Transurb a 14 troleibuze, 40 de autobuze cu grad redus de poluare (Euro 6) şi modernizarea a 20 de vagoane tramvai, toate acestea costând 29 de milioane de euro, în perioada 2014-2015. La mijlocul perioadei de programare, în anii 2017-2018, vor mai fi cumpărate 20 de troleibuze şi 40 de autobuze electrice, pentru alte 29 de milioane de euro.
Evident, strategia nu are cum să omită străzile care se va circula. Restul din suma totală de aproape 125 de milioane de euro va fi folosit pentru reabilitarea mai multor străzi importante (printre ele, Coşbuc, Mihai Bravu, Tecuci, Anghel Saligny, dar şi a magistralelor şi căilor de rulare pentru tramvaie. Nu în ultimul rând, în anul 2016 este prevăzută updatarea şi extinderea sistemului de e-ticketing, în vederea repartizării automate a compensaţiilor cuvenite operatorilor de transport.