Centura Tecuciului, „etalonul” proiectelor tergiversate. Lucrări estimate la 18 de luni nefinalizate nici după 5 ani

Este de neînțeles cum Proiectul „Varianta Ocolitoare Tecuci”, un proiect finanțat din bani europeni, care presupune doar construirea 7 km de centură ocolitoare să nu poată fi finalizat nici după 5 ani de la începerea lucrărilor. Între timp, pe șantier s-au perindat mai mulți miniștri ai Transporturilor și șefi de la CNADNR,/CNAIR veniți să impulsioneze firmele să aducă mai mulți constructori, să mărească ritmul lucrărilor. Dar niciuna din aceste vizite nu a avut rezultatul scontat. A fost făcută o nouă licitație, a fost schimbat constructorul, s-au dat noi termene, dar nici astea nu au schimbat ceva.

Pregătirea proiectului, de nota 10

Șoseaua de centură sud-vest a Tecuciului face legătura între DN 24 Tecuci-Iaşi şi DN 25 Tecuci-Galaţi, ambele fiind drumuri naţionale importante pentru transportul de mărfuri în zona de est a ţării, făcând legătura între nordul țării și porturile de la Dunăre şi Marea Neagră.

În absența acestei variante ocolitoare, TIR-urile străbat străzile din oraș și din cauza traficului greu multe case sunt șubrezite, pline de crăpături. Se înțelege cât își doreau tecucenii această șosea de centură, care să alunge TIR-utile din oraș.

A fost realizat proiectul șoselei de 6,94 km, a fost aprobată Legea 255/2010, în baza căreia au fost acordate despăgubiri în valoare de 1.127.734 lei pentru expropierea unei suprafeţe de 124.870 mp. Valoarea contractului era de 49.019.254 de lei fără TVA, din care 41.666.366 de lei finanţare nerambursabilă de la Uniunea Europeană, restul de la bugetul de stat.

Pentru obținerea contractului s-au confruntat 10 consorții și firme de asfaltări

În 2012 a fost organizată prima licitație, la care au participat zece asocieri şi firme de construcții: consorţiile Grupo Empresarial Magenta – Assignia Infraestructuras (Spania), Max Boegl (Germania) – Tancrad (România), Copisa Constructora Pirenaica (Spania) – Transmir (România), Gecor – Tel Drum (România), Construcciones y Obras Llorente SA (Collosa) – Sevicon Obras e Infrastructuras SL (Sevicon) din Spania, Viales y Obras Publicas – Novafor Construct Bec (Spania) şi companiile CF Iaşi (din grupul francez Colas), Sociedad de Construciones Soares da Costa (Portugalia), Artera Blue (România) şi Vega 93 SRL Galaţi.

În urma licitaţiei, CNADNR a încredinţat lucrările firmei Sociedad de Construciones Soares da Costa, din Portugalia. Subcontractorul cu care a lucrat compania portugheză a fost Atlas SA Galați. Pe 11 martie 2012, la semnarea contractului a participat ministrul PDL al Transporturilor Alexandru Nazare.

Amânări în serie. De la 18 luni s-a ajuns la 5 ani de lucrări

Termenul de finalizare a lucrărilor era în 2013, dar șantierul era aproape pustiu. În septembrie 2013, reprezentanții CNADNR au reziliat contractul cu Sociedad de Construciones Soares da Costa constatând că „după 15 luni de la data ordinului de începere a lucrărilor, a fost înregistrat un progres total de 14%.” și că „din luna iunie 2013, antreprenorul a retras utilajele de pe şantier şi a încetat activitatea”. În august 2014, a fost organizată o nouă licitație. S-au prezentat tot zece firme și asocieri.

În mai 2015, CNADNR a semnat un nou contract cu asocierea SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL – Aleandri SPA – Pasquale ALO’ SRL. Noul contract era mai scump, de 51.628.552 lei fără TVA, din care 85% finanțarea europeană. Lucrările au început pe 3 august 2015. După un an, pe 6 iunie 2016, CNAIR a anunțat penalizări pentru nerespectarea termenului de finalizare a lucrărilor, iar pe 21 iulie 2016 anteprenorul a solicitat aprobarea unui nou termen de finalizare a lucrărilor.

CNAIR a stabilit noul termen pe 23 decembrie 2016. Bineînțeles că nu a fost respectat nici acesta. În ianuarie 2017 reprezentanții CNAIR constatau că lucrările sunt realizate în procent de 30% și estimau că lucrările vor fi finalizate în luna iunie.

Ministrul Transporturilor: „Suntem tâmpiţi? A luat cineva şpagă de la ei?”

Iunie 2017. Pe șantierul de la Tecuci a descins actualul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, însoțit de reprezentanți ai CNAIR și preşedintele Comisiei de Transporturi din Senat, senatorul PSD Ionel Daniel Butunoi, care este din Tecuci. Marea surpriză a ministrului Transporturilor a fost că numărul membrilor delegației era mai mare decât numărul muncitorilor de pe șantier. În plus, nici urmă de vreun reprezentant al antreprenorului.

Ministrul a avut o răbufnire nervoasă: „Stau eu în genunchi în faţa constructorului şi mă rog de el să construiască? Îi dau banii şi el nu construieşte? Suntem tâmpiţi? A luat cineva şpagă de la ei?”, după care s-a calmat și a explicat: „Eu mă aşteptam să putem merge deja pe asfalt, pe multe porţiuni, din varianta de ocolire. Am fost profund dezamăgit. Mobilizare foarte slabă a acestui constructor, care m-aş fi aşteptat, sincer, să fie prezent aici, ceea ce este pentru mine încă o dovadă de neseriozitate”.

Ulterior, reprezentanții asocierii de firme au fost invitați la Ministerul Transporturilor şi anunțați că vor suporta penalizări. Şi cu asta s-a mai încheiat un episod. Următorul termen de finalizare, cel de-al 4-lea, este pe 31 decembrie 2017.

Don't be selfish, share it on...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest

Postați un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*