Ce pune bețe-n roate administrațiilor locale? (3) „Tona de maculatură”. De ce nu lucrează funcționarii în format electronic?

Continuăm seria de articole despre acele elemente care determină tergiversările sau blocajele din activitatea administraţiei publice în opiniile unui preşedinte CJ şi ale un primar de mare oraş din două judeţe diferite, Galaţi şi Brăila, respectiv de la preşedintele Consiliului Județean (CJ) Galaţi, Costel Fotea şi primarul Brăilei, Marian Dragomir.

Birocrația excesivă, în multe situații aberantă, este una dintre problemele cu care se confruntă conducătorii instituțiilor publice.

A fost introdusă semnătura electronică, avem în toate instituțiile publice dotări de top și specialiști IT, dar se pune accentul în continuare pe „tona de maculatură”. S-a ajuns la situații aberante, ca un aviz să fie plimbat între instituții în format printat, pentru ca apoi să fie scanat pentru a fi introdus în documentație în format electronic.

Mai rău, președintele CJ Galați a fost nevoit să semneze „pentru conformitate” 6.000 de pagini ale unui proiect depus în format electronic:

„Din nefericire, încă ne mai chinuim cu maculatura. În momentul în care depui un proiect pentru finanțare din fonduri europene sau cu finanțare din fonduri guvernamentale prin Programul Național de Dezvoltare Locală, trebuie să duci o tonă de maculatură, dar trebuie să îl duci și electronic. La ora actuală nu știu dacă mai există în Uniunea Europeană state care să depună proiecte în format scris pe hârtie. Și proiectantul, când îți dă un proiect, ți-l dă în format electronic. Poate fi vizualizat, analizat și îl depui.

Eu am semnat pe colțurile paginilor unui proiect, pentru conformitate, pe peste 5.000 – 6.000 de pagini. Bineînțeles că acest proiect a fost depus și în format electronic. Există și semnătura electronică. Obținerea avizelor, iarăși, este în format scris. Eu, de la Consiliul Județean, dacă am nevoie de un aviz de la Agenția de Mediu sau de la Apele Române sau de la altă instituție, de ce nu pot să să trimit solicitarea electronic, mail oficial și îmi trimiți avizul în format electronic, tot prin mail.

De ce trebuie să depun solicitarea în format scris, durează o zi până îl depun în format scris, când iese de la semnat mi-l dă în format scris, mi-l trimite prin poștă și în cel mai bun caz pierd 3-4 zile. Și după aceea scanez acel aviz și îl introduc în proiect în format electronic. Avem specialiști IT, suntem bine dotați la nivel național, de ce trebuie să stau, să aștept un certificat să vină cu poștașul?”, se întreabă Costel Fotea.

Citeşte şi:

Ce pune bețe-n roate administrațiilor locale? (1) Legea Achizițiilor, contestatarii de meserie, riscul preţului celui mai scăzut

Ce pune bețe-n roate administrațiilor locale? (2) De frica abuzurilor, o protecție exagerată pentru funcționari

Primăriile pot elimina hârțogăria

Confruntat cu aceleași probleme, primarul din Brăila spune că a început să schimbe lucrurile, să înlocuiască, acolo unde se poate, documentele pe hârtie cu cele în format electronic:

„Noi am luat decizia ca la Brăila să implementăm introducerea certificatului de urbanism în format electronic, astfel încât dumneavoastră, după ce plătiți taxa către Primăria Brăila să puteți ridica certificatul de urbanism de acasă. Urmează să organizăm licitația. Nu am fi noi, Brăila, primul oraș din țară care implementează acest sistem, dar este un lucru foate bun. În loc să veniți la primărie pentru obținerea certificatului de urbanism, aplicați direct de acasă, ați obținut certificatul și ne mai vedem atunci când aveți toate avizele și depuneți documentele pentru autorizația de construire”, ne-a declarat Marian Dragomir.

Don't be selfish, share it on...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest

Postați un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*